test

søndag 10. oktober 2010

Frøsanking

I fjor tok "sådilla" virkelig av, kjøpte inn og bestilte fra frøkataloger. I år har utvalget av selvsådd i hagen blitt betraktelig større, og dermed tilgang til egenproduserte frø! Noen frø er helt greie både å se og å samle inn. Andre frø må man tydeligvis både lete godt etter og vite når man skal høste inn. Er de for grønne? for små? er dette frø? eller kanskje dette???
I år forsøkte jeg meg på en av de mer "mystiske" planter, som ble omtalt av hagegale som vakker og vanskelig, og navnet kunne jo skremme enhver nybegynner (Rhodochiton atrosanguineum) - BLODBEGER.Et planteportrett på Hagegal finnes her.
Nå har høsten kommet, planten ble en suksess i hagen min. Og blomstrer fortsatt så det er en fryd!
Men, så var det frøene, hvor finner man dem? I dag fant jeg to såkalte frøballonger! Og inni der, ja der krydde det av små frø med vinger. Så da er kanskje frøsådden som starter i januar reddet.






1 kommentar:

  1. Jeg elsker blodbeger! Har sådd for første gang i år, og gleder meg til å kunne høste egne frø :-))

    SvarSlett

Hyggelig hvis akkurat du vil legge igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...