test

mandag 20. juni 2011

Hagelivets ups and downs

Det er som med unger, mye glede og mye bekymringer. Hagen, altså. Den ene uken så frisk og fin - og den neste dagen så oppdager man små flekker og hengehoder. Hva galt, har jeg gitt den feil stell, har noen smittet den, er det naboens "basselusker" som har hoppet over, eller er det noe arvelig. Ja, så er det ut og søke råd. Og da går tiden på internett og oppslagsbøker. Og så sitter man gjerne like klok, fordi det kan være både det ene og det andre. Med andre ord, multifaktorielle sammenhenger....

I dag er det min et år gamle duftskjærsmin, så stolt anskaffet på Ramme Gårds planteutsalg i fjor våres. Da fikk den også samme "sykdommen", og jeg flyttet den fordi jeg trodde jeg hadde en forklaring på for "mye sol og vind" på den unge, sarte baby-busken. Nå har den fått god kompostjord, passe skygge (?, kanskje for mye...), så hva er det den klager på nå?




Så hvis det er noen hagedoktorer der ute - så kom gjerne med gode råd! Har også postet et "hjelp" på hagegal.no. Og hos hagegal.no får man gode råd, ofte bedre enn hos fastlegen. Den skal få en ny sjanse i morgen.....   I motsetning til mine brune fregner, så mener jeg at denne busken skal være flekkfri!


Ha en fortsatt fin uke - om du er med eller uten brune flekker !



3 kommentarer:

  1. Huff, det e så ergelig når plantene våre sturer p.g.a. sykdom, håper du finner en god kur, lykke til, ha en fin ny uke, hilsen Lisbeth :O)

    SvarSlett
  2. Hm. Kan det være en soppsykdom, mon tro? Jeg fikk den diagnosen på min nyplantede lindehekk, og symptomene var veldig like. Først noen brune prikker, og deretter mer og mer brunt i kanten av bladene. Jeg spør alltid på mitt lokale Bo Grønt når jeg får problemer med plantene. Kuren for min hekk var en runde med rosespray (mot sopp). Dessuten mente gartneren at den var litt tørkeskadet (etter den varme våren) og litt underernært. Lykke til, håper det ordner seg :)

    SvarSlett
  3. Takk for hyggelig kommentar i bloggen min.
    Fagerfrøstjernen bli ca 1,5 m høy, og min får ikke så altfor mye sol, men ser ut til å trives likevel. Jeg gir den ikke noe annet stell enn de fleste andre planter jeg har i hagen. Dvs hønsegjødsel når jeg kommer på det.
    Lykke til med dine :-)

    Kan dessverre ikke hjelpe deg med det du lurer på.

    SvarSlett

Hyggelig hvis akkurat du vil legge igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...