test

lørdag 20. august 2011

Buddleja og sommerfugler - del II

Når jeg idag fikk besøk av Admiralsommerfuglen (Vanessa atalanta), så måtte jeg ta noen bilder av den også. Den har vært en sjelden gjest, men idag var det to stykker som svirret rundt busken. Den er litt mer "nervøs" enn neslesommerfuglen, og ikke lett å ta bilder av. Og vinden gjorde det ikke enklere. Og den sitter ofte med vingene lukket når den suger nektar. I motsetning til nesle- og dagpåfuglsommerfuglen, så overvintrer ikke dmiralsommerfuglen i Norge. Den immigrerer sørfra på våren, og legger egg i Norge, på sin vandring nordover. Utpå sensommeren klekkes andre-generasjonen, som for en stor del er klekt i Norge. Derfor kan en se fargerike og vakre admiraler om høsten, selv langt nord i Norge (Wikipedia). Moseplassen har også mange fine innlegg om sommerfugler.

Her er mitt fine besøk idag foreviget:

og her kommer den flotte brune, glinsende drakten tydelig fram:


Admiralsommerfugl - gyldenlakk

og her sees undersiden som er mønstret og har et kamuflasjeaktig utseende:IMG_2068

og her noen fine akkrobater i vinden:IMG_2072
Idag har jeg også fått plantet ut flere akeleier (hvite, planter fra Magnar-frø) i surjordsbedet, og flyttet flere valmuesøsterplanter dit. Har også fått Thalictrum rochebrunarium (fagerfrøstjerne) ut av de siste pottene, og de ble plantet bak/innimellom de små Buddleja plantene i terassebedet.

4 kommentarer:

  1. Nydelige bilder. Nå gleder jeg meg til mine sommerfuglbusker starter blomstringen og admiralen gjør sitt inntog i hagen :-)

    SvarSlett
  2. Du - den fagerfrøstjernen, sår den seg selv hos deg? Er den toårig - eller blomstrer den første året. Jeg oppdaget den hos Helen Fredholm i år - hun kalte den Akeleiefrøstjerne. Kjært barn har mange navn :) Dessuten lurte jeg på hva du gjør for å få Valmuesøster til å blomstre. Forsøkte i fjor uten resultat - og har kjøpt nye frø nå. God søndag. Hanne

    SvarSlett
  3. Å kor nydelig den var, kjempefine bilder, æ har nesten ikke sett sommerfugl i sommer, ha en fin søndag, hilsen Lisbeth :)

    SvarSlett
  4. Hanne, det er første året jeg har fagerfrøstjerne (T. rochebrunianum), og jeg har sådd de i vinter, så de er kun småplanter ennå. Skal visstnok selvså seg, ja. Og er flerårig. Akeleiefrøstjerne (T. aquilegiifolium) er litt annerledes (har heller ikke prøvd den)

    http://www.paghat.com/meadowrue2.html
    Valmesøster sådde jeg selv, og de sto i sandholding/moldrikt ventebed da de blomstret andre året. De som sto i mer kompakt leirjord blomstret ikke i år....

    SvarSlett

Hyggelig hvis akkurat du vil legge igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...